Al-Quran

Ahlan Wa sahlan...

Jumaat, 30 Oktober 2009

Jangan Buka Aib Orang, Jangan Dedah Aib Sendiri




Best tak entri aku hari ini? Tertarik pulak aku dengan tajuk ni.
Untuk renungan kita bersama, yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan...

Hadis :

"Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia, niscaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat, barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit niscaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Barang siapa menutup aib seorang muslim, maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu senantiasa menolong saudaranya. Barang siapa menempuh perjalanan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan jalan baginya menuju syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya bersama-sama, melainkan akan turun kepada mereka ketenteraman, rahmat Allah akan menyelimuti mereka, dan Allah memuji mereka di hadapan (para malaikat) yang berada di sisi-Nya. Barang siapa amalnya lambat, maka tidak akan disempurnakan oleh kemuliaan nasabnya." (HR Muslim)

Kesimpulannya :
1. lebih baik untuk menjaga aib saudara sendiri, daripada membukanya.
2. bila mana teman anda mempunyai kekurangan, hal yang lebih utama dilakukan adalah bicara empat mata, bukan membicarakannya dengan orang lain.
3. diperlukan kebijaksanaan dan usaha agar kita tidak membicarakan kekurangan dan aib peribadi orang lain di hadapan khalayak ramai.
4. orang akan lebih mudah menerima nasihat, bila nasihat itu diberikan dengan cara yang baik.

Sesiapa yang melakukan dosa sedemikian (syirik, mencuri dan zina) dan dihukum kerananya, maka hukuman itu adalah kifarah baginya. Dan sesiapa yang melakukan dosa sedemikian lalu Allah menutupinya, maka terpulang kepada Allah sama ada untuk mengampunkannya atau mengazabnya. (Shahih al-Bukhari).

Ya, Allah... ampunilah dosa-dosaku!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih, sila catat lagi!