Al-Quran

Ahlan Wa sahlan...

Jumaat, 12 Mac 2010

Keputusan SPM

Semalam keputusan SPM diumumkan. Kepada yang berjaya, tahniah. Manakala yang gagal, jangan putus asa..terima kenyataan dengan hati yang terbuka. Suasana ketika mengambil keputusan SPM semestinya mempunyai pelbagai kenangan kepada semua pelajar yang telah melaluinya.

Aku nak kongsi di sini pengalaman yang telah aku alami semasa mengambil keputusan SPM dulu. Sewaktu mengambil keputusan ,aku ditemani oleh abah sahaja. Bermula dari malam sebelum tu, aku tak tidur lena bila memikirkan apakah keputusan yang bakal aku terima nanti. Aku belajar di Ting 5 Zuhal (kelas pertama utk ting 5) Sek Men Agama Ampangan, Seremban. (aku tinggal di asrama).. nak kata pandai sangat taklah..tapi dalam sekolah tu kira oklah. Aku aliran sastera + Rampaian Sains + Sejarah. Dalam kepalaku, aku tidak meletakkan sebarang harapan...biasalah aku ni, keyakinan diri kurang. So nak target tinggi2 tak berani.

Setiba di sekolah (rumah ke sekolah mengambil masa 50 min), aku lihat ramai teman yg sudah mengambil keputusan. Apalagi debaran mula bertambah, rasa macam nak gugur aje jantung ni..tuhan je tahu bagaimana keadaan aku ketika itu. Dalam kepala terbayang Gred 1, Gred 2, Gred 3..hisss, seram betul klu dapat Gred 3.. Aku ternampak abang kerani masa tu..abang Kamarul dan beberapa org guru dan staf sekolah berada di pejabat. Hai risaunya... malunya, takutnya, rasa nak terbuang airpun ada..

Sebaik aje aku melangkah masuk, aku terdengar salah sorang guru di situ berkata.."haaa, inilah pelajar yg dapat markah teruk tukan !!!.... Abg Kamarulpun menyampuk juga.."apo kau buek dik, tak belajar ko? Ohh, Tuhan..aku rasa macam nak pitam masa tu (apa aku dah buat selama ini..teringat muka mak di rumah..kalau aku gagal tentu dia kecewa sangatkan). Perasaan malu mula terasa...teringat pula kat abang angkat aku (Kurik's...glamor nikname dia, masuk blog pulak tu..hehehe. dah lama tak ingat nama dia, tp seseorg mengingatinya semula pd minggu ni) dan juga adik angkat aku di sekolah ini.. Malunya aku kepada mereka, malunya kat cikgu2 yang berada dalam pejabat tu...malu kat abah, tentu abah juga kecewa mcm aku. Mana nak sorok muka aku ini??? Pelbagai persoalan yang timbul.

Aku tak terkata apa-apapun..abg kerani membelek-belek slip itu, sambil menggeleng2kan kepalanya. Diapun  menghulurkan slip keputusan tersebut sambil mengucapkan tahniah kepadaku.. Hah, tahniah??? Aku bertambah keliru sangat waktu itu, perasaanku bercampur baur..abg kerani suruh aku lihat keputusan di tanganku..Setelah diamat-amati, "Ya Allah...aku dapat Gred 1..alhamdulillah, syukur. Itu aje yg mampu kuucapkan... Akulah, satu-satunya calon SPM sekolahku yang lulus semua subjek (mulalah nak bangga tu.. eeeee, tak baikkan) dan paling menggembirakan subjek BM aku dpt score A1..bangga guru BM aku yg mmg berada di pejabat ketika itu (Pn. Noraisyah)...mekasih cikgu. Aku bersalaman dengan mereka semua. (pompuan aje tau...jgn fikir lain plak). Pelajar yang mendapat Gred 1 hanyalah 6 orang sahaja.(aku, Siti Rusniza Mansor, Noraziziah Abd Ghaffar, Norhana Bukhary, Rusli, Sharifah Halimah Syed Majid)...kat manalah diorang ni sekarang ya?  Rasanya fakta ni betul..


Jika ada yang suruh aku mengulangi semula suasana ini...aku tak nak melaluinya lagi kerana masa tu aku memang nak pitam bila mereka kata markah aku teruk. Kaki rasa tak jejak ke tanah...Alhamdulillah, berkat usaha, doa, dan sokongan mereka2 yang rapat dengan aku..Kalau kita mengamalkan sistem adik, abang, atau kakak angkat ini dengan betul demi meningkatkan pelajaran, apa salahnya..jangan pula mengambil kesempatan untuk 'bercouple'..terima kasih utk mereka. Aku tidak pernah melanggar sempadan hak dan adab dalam adik-beradik angkatku..Terima kasih cikgu2, ustaz/ustazah, mak abah, adik-beradik dan kawan-kawan di Tingkatan 5 Zuhal..istimewa juga buat Pn Johara Nawawi Guru kelas 5 Zuhal , merangkap Guru Rampaian Sains yang cantik manis dan berusaha keras untuk kejayaan kami dan SM Agama Ampangan, Seremban..Dia seorang yang tegas, tapi sangat baik hati n peramah...

Tersimpan banyak kenangan manis di SMAA, SMAA mengajar aku hidup berdikari... Kini SMAA tinggal kenangan kerana telah bertukar nama SMA Dato' Klana Putra Makmor..camtulah rasanya. Kdg2 teringin nak singgah kat situ, tapi tak ada pulak tujuan..mau dihalau kat jaga sekolah nanti...Jom kawan2 kita pi buat lawatan ke sana..rindu suasana kat situ.

Dari Form 1 hingga Upper 6 aku bermastautin di SMAA..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih, sila catat lagi!