Al-Quran

Ahlan Wa sahlan...

Sabtu, 22 Januari 2011

Mengapa Tidak Percaya Sebelum Berjaya?

Bila saya baca artikel ini "Mengapa Tidak Percaya Sebelum Berjaya?" @ iluvislam.com, hampir keseluruhannya terkena kat diri saya... saya suka mengalah sebelum berjuang, saya tak berani nak mencuba sesuatu perkara...(yang baik-baik ajelah...).

Perenggan kat bawah ini memang tepat sekali kena kat diri saya.
"Sekali sekala, perasaan untuk mengubah diri muncul di celah-celah lamunan. Rasa  ingin berubah sama ada daripada segi mental seperti memajukan diri di  dalam bidang akademik, membuatkan kita berasa ingin masuk kolej semula.  Inspirasi untuk berubah daripada segi material seperti ingin memperoleh  kenaikan pangkat atau pendapatan tinggi juga akan menjadikan kita lebih  rajin bekerja. Begitu juga, bila keinginan untuk berubah daripada segi  spiritual muncul, kita menyimpan iltizam agar diri kita bertukar  daripada seseorang yang pemarah kepada seseorang yang penyabar".

Ayat "daripada seseorang yang pemarah kepada seseorang yang penyabar", ini tak ada kena mengena dengan saya ye... saya nak berubah daripada seorang yang mudah mengalah kepada seorang yang berani berjuang...macam nak pi medan perang pulak kan... saya ni cepat sangat nak mengalah, suka sangat memandang rendah kemampuan sendiri, selalu sangat fikir orang lain lebih hebat...tiada keyakinan diri.. hehehe. Simptom-simptom Inferiority Complex tu banyak sangatlah...Adoiii, penat nak layan perangai saya ni...entah bilalah nak berubahnya.

(Adik ni macam perangai saya je.... suka sangat sedih-sedih, sensitif je jiwa tu... huhuhu - Gambar drpd album Google)

Mari membaca;
Sila klik link ini "Mengapa Tidak Percaya Sebelum Berjaya?" untuk bacaan yang lebih lanjut..


Suka membaca,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih, sila catat lagi!