Al-Quran

Ahlan Wa sahlan...

Rabu, 23 Februari 2011

Asma dan arwah mak.

Petang tadi lepas habis mesyuarat, saya terus ambik anak dara kat Kolej Giat Mara Kajang... sampai je kat rumah bila dah siap salin pakaian (tukar uniform dapur plak), saya terus memasak...anak dara teringin nak makan rendang ayam pucuk ubi... emmm, demi yang tersayang sorang ni, saya masakkan ajelah untuk dia... lama sikit masa memasakpun tak apa....asal dia bahagia.

Semasa memasak, entah berapa kali saya terbersin... kepala berat jer, berdenyut-denyut pulak tu... sambil terbatuk-batuk. Dah 2 hari saya kena batuk ni... cam perit jer tekak... malam kemarin, susah saya nak tidur. bila semakin subuh, batuk makin kuat... lena pun terganggu. Lepas memasak ni, batuk menjadi-jadi pulak... sesak nafas rasanya. Ini yang saya malas kalau kena batuk ni... bila dah batuk, mulalah penyakit asthma (asma) saya tu menyerang.

Inilah perbezaan saluran pernafasan yang normal dengan saluran pernafasan orang yang diserang asthma.. sempitkan. Kasihani dan bantulah mereka...

Bila saya asthma, mesti wajah arwah mak terbayang... masa mak ada, dialah yang akan menyapukan minyak angin kat belakang saya... urut perlahan-lahan... sediakan ubat-ubat saya... emak jer yang mampu dan mahu buat tu semua... orang lain belum ada yang nak buat macam mak... kalau kita diserang asthma, sangat dilarang menangis, susah hati ataupun sedih. Kenapa???... bila kita dalam keadaan sebegini, kita sukar untuk bernafas... dada makin sesak... sejak mak tak ada, bila saya diserang asthma... pasti saya menangis sendirian sebab teringin sangat dia berada di samping saya... membantu saya bernafas dengan baik...

benda alah ni kalau boleh, saya tak nak gunakannn..... jauhkanlah....

Sebenarnya saya pernah dapat healer, tapi saya tak nak gunakan... saya beri kat cikgu lain... saya  tak nak terikat dengan benda tu... saya akan bertahan selagi saya mampu... sejak berumur ni, saya pernah kena asthma di sekolah (sekolah sekarang), gara-gara jerebu... dengan serta-merta saya kena mengambil rawatan di klinik swasta yag berhampiran... buat apa lagi, sedut gas tulah.... saya kena masa sedang mengajar, emmmm, memang cam nak innalillah rasanya...cam orang sakit jantung je gamaknya...

Saya tak pernah kena seteruk itu lagi...sekarang ni, kalau nampak cam jerebu je... saya dah rasa fobia... janganlah kena lagi... hanya yang pernah mengalami @ memang pesakit asthma je yang tau macam mana rasanya ketika itu... kalau lihat kanak-kanak diserang asthma, saya rasa kesian sangat, cam nak tolong urut jer belakang dia... asthma tu menjadikan badan kita letih, lelah...naknya bila waktu pagi (cuaca sejuk)... terbatuk-batuk tak henti-henti, mata mengantuk sangat dan badan rasa sakit di keeesokkannya... macam penat lepas membanting padi.

Oklah, saya nak baring dulu... mata dah mengantuk sangat tapi batuk tak mahu berhenti pulak... penghuni rumah ni semua dah lama belayar... (lena ke diorang tido dengan bunyi batuk saya ni???) Doakan saya ye, semoga asthma saya berkurangan...

Asthma & Mak....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih, sila catat lagi!