Al-Quran

Ahlan Wa sahlan...

Sabtu, 17 Disember 2011

Ilmu baru...

seronok rasanya bila dapat membuat, merekacipta atau mengilhamkan sesebuah videoklip yang mengikut citarasa kita sendiri... dah lama berminat dan mencuba... cuba sendiri je bukan ada gurunya pun... bak kata orang, try and error... tak tak berjaya jugak... 
asalnya netbook saya ni tak ada perisian windows movie maker.. sayapun downloadlah... pastu install... bila selesai, apalagi sayapun mulalah menerokainya...cuba buat, bolehlah sikit...tapi banyak tools (peralatannya) tak ada... aduhhh, camana ni... godek sana, godek sini tak mau2 juga... tools yang ada anggarannya 3/10... kalau serba kekurangan macam mana saya nak hasilkan sebuah videoklip??? kecewa jugaklah... dah berbulan saya install...akhirnya saya biarkan begitu jer...kiranya kecewa walaupun bukan putus asa..
15 Dis, iaitu hari khamis lepas...malamnya saya sibuk mencari videoklip "happy bithday" di youtube... saya bercadang nak tepek kat wall teman saya sebab 16 Dis tu birthday dia... cari punya cari, tak ada plak yang sesuai denga jiwa saya...nak tak nak, jumpalah satu videoklip yang kira OK lah... lepas pada pencarian itu, keinginan saya nak mencuba aplikasi tadi makin membara...geram sangat rasanya... 
Jumaat malam, setelah hilang penat pergi IJN siang tu... saya mula mengodek sehabis godek window movie maker saya tu... entah macam mana dengan izin Allah, saya tertekan "drag".... tetiba....jeng jeng jeng (kiranya suspenlah ni...) salah satu ruang kat program tu terkecil... maka TERSERLAHlah beberapa tools yang saya cari selama ini... rupa-rupanya banyak tools yang tersembunyi disebabkan saya guna netbook... skrin kecik... hampehhh, patutlah banyak kali saya download program tu semuanya camtu.. ingatkan program tu tak habis dowwnload atau install...adoiiii dah sempurna, tapi tersorok...lawak, lawak.. pasni banyaklah video yang bakal saya ciptakan...yuhuuuuu!!! Syukur, Alhamdulillah.
Tak pernah jemu meneroka bidang ICT, walaupun BI saya cukup-cukup makan jer...asalkan boleh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih, sila catat lagi!