Al-Quran

Ahlan Wa sahlan...

Rabu, 23 Februari 2011

Mengulit kenangan...


Pukul 9.30 malam tadi, saya pergi ke Semenyih... nak ke Kedai Buku Pustaka Rakyat..saya nak ajak anak dara, dia dah tidur lepas solat Isyak (penat sangat tu, kelas dia sampai pukul 5.30 ptg)... saya cuba ajak cik abang, dia tak nak pergi sebab dia sibuk melayari internetnya.... Saya kena ambil lembaran kerja yang saya fotostat petang tu...banyak sangat jadi kena tinggalkan dulu dan ambik malam ni... so, saya pergilah sensorang jer... huhuhu

Sambil memandu layanlah Sinar FM... tetiba berkumandanglah lagu "Dibadai Asmara" by Sera... fikiran mengelamun jauh, melayang entah ke mana... best je layan lirik-lirik lagu tersebut... kenderaan di jalan rayapun tak banyak... selesalah nak melayan perasaan.. huhuhu.... saya terasa keseorangan je dalam hidup ni...sepi, sayu dan syahdu... tambahan memandu sorang2 macam ni, lagilah terasa sangat2...kenapa ye, ada rasa macam ni?? agaknya kalau kita dah masuk umur 40 tahun, kita akan selalu rasa macam ni ke?? Anda macam mana pulak, sama tak macam saya? Atau tak pernah langsung rasa macam ni... bencilah perasaan macam ni... buat hiba hati jer... tak sukaaa tak sukaaaaaa...

Antara baris-baris lirik lagu tu yang saya suka ialah;  
"Mungkin ku pentafsir,
Yang gagal mencari,
Pengertian cinta,
Akhirnya melara".

Memang betullah lirik ini, kadangkala kita sering gagal jadi pentafsir... kita gagal mencari pengertian sebenar apa itu cinta... walaupun kita sebenarnya bukan seorang yang mudah untuk jatuh cinta.... kita gagal mentafsir antara cinta dengan sayang, antara kekasih dengan sahabat... antara teman istimewa dengan teman rapat. kadangkala kita rasakan kita teman tapi mesra, rupanya hanyalah teman biasa-biasa sahaja. Kadangkala orang hanya berbahasa kepada kita, tapi kita plak tak reti-reti bahasa... inilah yang dinamakan gagal menafsir.
.
Kadangkala kita silap meluahkan isihati yang sepatutnya disimpan kemas, tak siapa perlu tahu, hatta yang empunya diri sekalipun.. bila dah kita luahkan semuanya, kadangkala timbul rasa menyesal.... tapi dah tak guna lagi, kadang kala ada masanya kita lupa siapa kita... lupa pada hakikat sebenarnya, lupa realiti yang sedang kita lalui... mungkin realiti yang tak semanis kita harapkan...kenyataan yang tak mampu kita ubah semula....kadangkala niat kita, tak sama dengan tafsiran orang lain dan akibatnya kita yang melara dan merana sendiri... tak tercapai akal kita untuk memikirkan semua ini...... kini hanya mampu berserah dengan ketentuan Illahi..

Kau insan misteri, penuh rahsia cinta...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih, sila catat lagi!